Tartışma
sayfalarında rastladığım ve inançlı-inançsız çoğu kişi
tarafından yanlış algılanan bir soru var: "Allahı kim
yarattı?" Bu problem hem yanlış kullanılıyor hem yanlış
algılanıyor. Bu sebeple tartışmaları olmadık yerlere
çekebiliyor. "Allahı/Tanrıyı kim yarattı" sorunsalı,
anti-teist argüman olarak geçerliliği kabul edilebilirken ateist
argüman olarak çoğu zaman geçersizdir. O halde yazıyı iki
başlık altında toparlayabilirim:
1-
Anti-teist argüman olarak "Tanrıyı kim yarattı?" sorusu
2-
Ateist argüman olarak "Tanrıyı kim yarattı?" sorusu
ANTİ-TEİST ARGÜMAN
Teistlerin
çok sayıda absürd-mantıklı tutarlı-tutarsız argümanı var.
Saymakla yetmez. Tanrıyı kim yarattı sorusunu ilgilendiren iki
argüman ise şunlar:
A)Tasarımdan
Kanıt
B)
Kozmolojik Kanıt
Tasarımdan Kanıt
Bir
çok teistin aklına takıldığı düşünceden biri de kendilerinin
sunduğu şekilde sunarsam:
"Şu
evrendeki düzene, şu mükemmel işleyişe bak. Bu gerçekten de
yaratıcıyı icap eder. Bir kalemin karmaşıklığıdan yaratıcısı
olduğunu anlıyoruz da evrendeki mükemmellikten Tanrıya nasıl ulaşmayalım? Evren kusursuz, bu sebeple onu yaratan bir güç
olmalı..."
Evrenin
ve canlılığın mükemmel olmadığını, hatta sanılanın aksine
vücudumuzda çok sayıda evrimsel kusur olduğunu önceki
yazılarımda aktardığımdan burada bahsetmeyeceğim. Asıl sorun
bu argümanın sorumuzla olan alakası. Eğer siz bir şeyin
mükemmelliğini, onun yaratıcısına dair kanıt olarak
sunuyorsanız, aynı şeyi tanrı için de öne sürmeniz gerekir.
Eğer evrendeki mükemmellik sizi tanrıya götürüyorsa, tanrıdaki
mükemmellikten yol çıkarak "Tanrıyı kim yarattı"
sorusu anlam kazanır. Argüman haline getirecek olursak:
Teist
argüman:
1-
Evren mükemmeldir
2-
Mükemmel bir şey tasarlayanını gerektirir
3-
Dolayısıyla evrenin tasarlayanı vardır
4-
Bu tasarımcı tanrıdır
Teist
argüman bu şekilde olduğu zaman, 2. öncüle bakıp "Madem
mükemmel bir şey tasarlayanını gerektirir dolayısıyla tanrının
da tasarlayımcısı olmalıdır. O halde tanrıyı kim yaratmıştır?"
Bu teist argümana verilecek "Peki onu kim yarattı?"
sorusu geçerli bir sorudur çünkü anti-teist argüman olarak
ortaya atılmıştır ve 2. öncülü ortaya atan ateist değil
teistin kendisidir. Teist soruya "Tanrıyı kimse yaratmadı"
diyince "Mükemmel bir şey tasarlayanını gerektirir"
önülünü reddetmiş olacağından soru amacına ulaşmış olur. O
halde bahsi geçen soru tanrının olmadığını göstermek için
değil; teistin, tanrının varlığına dair sunduğu argümanın
tutarsız olduğunu göstermek için kullandığı sebebiyle soru
hatalı değildir.
Kozmolojik Kanıt
Bir
de aynı soruyu kozmolojik argümanın ilk versiyonlarından birine
cevap olarak kullanırsak yeterli bir agümana ulaşmış oluruz.
Yine çoğu teistin ağzından sunacağım argüman genelde şu
şekildedir:
1-
Varolan her şeyin bir sebebi vardır
2-
Evren vardır
3-
Evrenin bir sebebi olmalıdır
4-
Evrenin sebebi Tanrıdır
Teist
argüman bu şekilde olduğu zaman, 1.
öncül bizi "Tanrıyı kim yarattı" sorusuna götürür.
Çünkü, varolan her şeyin bir sebebi varsa ve tanrı varsa
tanrının bir sebebi olmalıdır. Dikkat edin burda da ateist
argüman sunulup tanrının yokluğuna gidilmiyor. Burada yapılan,
teistların argümanlarındaki öncüllerden en az birinin kendi
içinde tutarsız olduğunu göstermek. Fakat ateistlerin dikkat
etmesi gereken nokta şudur ki; bahsettiğimiz soru her kozmolojik
argümanda geçerliliğini göstermez. Leibniz'in kozmolojik
argümanında veya Kelam Kozmolojik Argümanı ileri sürüldüğü
zaman bu soru anlamsızlaşır ve hatalı bir soru konumuna düşer.
Dediğim gibi, eğer "Onu kim yarattı?" sorunsalı teist
argümanlardan en az bir önermeyi geçersiz kılmıyorsa anlamsız
ve gereksizdir.
ATEİST ARGÜMAN
Ateist
argüman olarak sunulan "Onu kim yarattı?" sorusu 2
kategoride incelenebilir:
A)
Karmaşıklıktan Kanıt
B)
Doğrudan Kanıt
Karmaşıklıktan Kanıt
Karmaşıklıktan
kanıta, ilk olarak Dawkins'in Tanrı Yanılgısı kitabında
rastladım. Şöyle ki, teist ve anti-darwinist görüşteki kişiler
tarafından sunulan "Bu canlı karmaşıktır ve evrimle
açıklanamaz" görüşü tersten sunulmuş ve "Tanrı
karmaşıktır ve ezeli olması mantıksızdır" önermesi
sunulmuştur. Açıklayayım...
Paley,
yukarıda bahsedilen tasarım kanıtını farkı bir şekilde
sunmuştu. Genelde Paley'in Saati olarak anılır. Yolda yürüdüğünüzü
hayal edin. Yürürken ayağınıza bir saat takıldı, saati
incelediniz ve içindeki sistemin karmaşıklığını fark ettiniz.
Biraz daha yürüyünce ayağınıza bi taş takıldı ve taşı
incelediniz, ama bu sefer saatteki kompleks yapıya rastlamadınız.
Şimdi önünüze bir soru getirseler ve "Eğer bu ikisinden
biri ezeli (sonsuzdan beri varolan) denseydi, bunlardan hangisinin
ezeli olduğunu kabul ederdiniz?" deseler, ne cevap verirdiniz?
Elbette taşın ezeli olması daha mantıklıdır. Çünkü kompleks
bir yapıya sahip değildir. O halde karmaşıklık, ezeli olmanın
önünde bir engel olarak durmaktadır. Paley yukarıdaki
açıklamalardan "Göz karmaşıktır, insan vücudu
karmaşıktır. Dolayısıyla bu karmaşıklık bir tasarımcı ile
açıklanabilir" görüşüne varmıştır. Bizim sunacağımız
"Karmaşıklıktan Argüman" ise olaya farklı bir bakış
açısından yaklaşmak olacak. Gözdeki ve insandaki karmaşıklık
birkaç yöntem ile açıklanabilir:
1-
Göz ezelidir, insanlar da ezelidir ve bu karmaşılık sonsuzdan
beri vardır
2-
İnsan ve göz şu anki karmaşıklığı ile bir anda tasarlayanı
tarafından oluşturulmuştur
3-
İnsan ve göz şu anki karmaşıklğı ile bir anda tesadüflerle
oluşmuştur
4-
İnsan ve göz şu anki karmaşıklığı ile değil de, basitten
karmaşığa şeklinde evrimle oluşmuştur (tasarlayan var mı yok
mu belirsiz)
Paleyin
az önceki örneğinden yola çıkacak olursak birinci önermenin
gülünç olduğu ortaya çıkacaktır, çünkü karmaşıklık ezeli
olmanın önündeki bir engeldir. Üçüncü argüman da bir o kadar
absürddür çünkü insandaki karmaşıklık sadece tesadüflerle
açıklanamaz (umarım bu sözüm yaratılışçılar tarafından
cımbızlanmaz.) Geriye iki önerme kalıyor, karmaşık olan bir
sistem ya tasarlayanı tarafından bir anda oluşturulmuştur ya da
belli süreçler sonucunda oluşmuştur. O halde ateist argümana
geçme sırası gelmiş demektir. Eğer
bir Tanrı varsa o, yarattığı her şeyden çok daha karmaşık
olmalıdır. Evrimin oluşturduğu canlıların aksine bir Tanrı
kesinlikle indirgenemez karmaşıklıktadır. Milyonlarca
duayı aynı anda dinleyebilen ve bunu muhtemelen başka milyonlarca
gezegen için de yapan, evrendeki her bir zerrenin hareketini aynı
anda tahayyül edebilen bir varlık özü itibariyle hayal
edilebilecek en kompleks şeydir. O halde :
1-
Karmaşıklık ezeli olmanın önünde bir engel oluşturur
2-
Tanrı tahayyül edilebilecek en karmaşık şeydir
3-
O halde tanrının ezeli olması ile karmaşıklığı tutarlı
olmayan iki önermedir.
4-
Ezeli olmayan bir şey, ya evrimle aşama aşama oluşmuştur ya da
onu tasarlayan bir güç vardır.
5-
Aşama aşama evrimle oluşan bir tanrı "değişmezlik"
sıfatı ile çelişir
6-
Dolayısıyla tanrının tasarlayanı vardır.
7-
O halde tanrıyı kim yaratmıştır?
Yukarıdaki
öncüller tartışılmaya açıktır. Veya "ezeli olmayan bir
tanrı yanılgıdır dolayısıyla tanrı yoktur" görüşü
doğrudan da savunulabilir.Yukarıdaki öncüllerle kullanıldığı
zaman da sorumuz anlam kazanır. Şimdi lafı uzatmak istemediğimden
burada kesiyorum. Karmaşıklıktan argüman başka bir yazının
geniş olarak konusu olabilir.
Doğrudan Kanıt
Şimdi
de sıra "doğrudan kanıt" kısmına geldi. Bu karşı
çıktığım argüman oluyor işte. Benim ne kadar karşı çıkmama
ve kabul etmememe rağmen teistlere her "tanrıyı kim yarattı"
sorusunu sorduğumda bu argümanı sunduğumu sanıyorlar. Şöyle
ki, bazı ateistler ortada hiçbir şey yokken "Tanrıyı kim
yarattı?" sorusunu sorarak çelişkiye düşüyorlar. Bu soru
yalnız başına bırakıldığında çıplak, savunmasız ve hatta
başarısız bir argümandır. Tek başına sorulduğunda tanrının
yokluğuna dair zerre kanıt oluşturmaz...
Şöyle
ki, tanrıya inanan insanlar "yaratılmış" bir tanrıya
inanmıyorlar. O halde bu soru "Onu kimse yaratmadı"
şeklinde cevaplanabilir ve tartışmadan teist galip çıkar.
Tanrının tanımı analiz edildiğinde a priori(verilen bilgiye
dayalı) olarak sorumuz çürür. Bazı önermeler incelendiğinde
bizi a priori sonuçlara ulaştırır. Örneğin "üçgen"
kelimesini analiz ettiğiniz zaman, başka hiçbir bilgi yokken onun
üç kenarlı olduğunu bilebilirsiniz. Ve ya "baba"
kelimesinin analizi sonucunda a priori olarak erkek cinsiyetine sahip
bireyden bahsettiğimiz anlaşılır. Dolayısıyla "üçgenin
yedinci kenarı nedir?" sorusu gibi "tanrıyı yaratan
nedir?" sorusu da anlamsızlaşır. Çünkü üçgen tanım
gereği üç kenarlıdır ve yedi kenarı yoktur. Tanrı da tanım
gereği tasarlayana sahip değildir. John Lennox'ın dediği asıl bu
argümanda anlam kazanır: "Yaratılmış olan bir tanrı zaten
yanılgıdır!"
O
halde doğrudan olarak "Tanrıyı kim yarattı?" sorusu
kabul edilemez argümandır. Burada teistlere hak verilebilir. Fakat
yukarıda bahsettiğim anti-teist ve karmaşıklıktan argüman söz
konusu olduğunda bu soru mantıklıdır ve geçerlilik kazanabilir.
Burada es geçmemem gerek bir nokta ise teistlerin her "Tanrıyı
kim yarattı?" sorusuna, yukarıda yapmış olduğum doğrudan
kanıta yaptığım savunmayı yaparak hatalı duruma düşmektedirler.
Zira, evet tanrı a priori olarak yaratılmamıştır, fakat diğer
öncüllerle birleştirdiğimizde onun yaratılmış olduğu ortaya
çıkıyorsa, bu tanrı kavramının tutarsızlığını gösterir ve
sizin cevabınız çökmüş olur. "A priori savunması"
yalnızca doğrudan kanıt üzerinde kullanılabilir, bunu teistlere
uyarı olarak yazmayı istedim.
Yazıda bahsi geçen, "Evrenin mükemmel olmayışı" ve "İnsan vücudu üzerindeki evrimsel kalıntılar" yazılarına aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz:
1- Mükemmel Tasarım İddiası:
2- Akıllı Tasarım ve Evrimsel Gelişim:
3- Körelmiş Organlar
Alfa çok eski takipçinim, tanışmak istiyorum. Ne dersin?
YanıtlaSilbaşarılı bir yazı olmuş alfa :D
YanıtlaSilAlfa sana bir sorum olacak okuduğunu yazmıştın bir ara yanlış hatırlamıyorsam hangi bölümü okuduğunu merak ettim ?
YanıtlaSilyazını okudum ancak şu karmaşıklıktan kanıtı tam anlayamadım onun hakkında bana kısa,basit,sade bir örnek verirsen sevinirim
YanıtlaSilBuram buram bilgi kokuyor. Umarım herkes üşenmeden okur. Bunları bir gün kitap haline getirmen dileğiyle.
YanıtlaSilAlbert Einstein der ki, "Biz, evrenin muhteşem bir şekilde düzenlendiğini ve belirli kanunlara uyduğunu görmekteyiz, ancak bu kanunları çok bulanık bir şekilde anlayabilmekteyiz"
YanıtlaSilBöylesine aşmış bir bilim insanı evrenin bu muhteşemliğini, bu mükemmeliyetini kabul ederken siz ateistler neye dayanarak evrenin mükemmel olmadığını savunuyorsunuz? Bana Einstein'in bu tezini çürütecek mantıklı bir açıklamanız varmı? Einstein böyle düşünerek nerede yanılıyor?
Düzensizlik veya düzen bakış açısı dahilindedir.Yani nesnel değildir . Evrendeki bazı düzensizlikler insan idrakinde bir düzenin var olduğunu düşünmesine yol açabilir.İstikrar ve istikrarsızlık zıt kavramlar olmasına rağmen bir şeyin sürekli istikrarsız olması onun istikrarsızlık istikrarını gösterir.Diyeceğim şu ki düzensizlikler dizisi bir takım düzeni oluşturabilir.
SilAnnem bol yağmurlu günlerde ne güzel rahmet yağıyor diyerek kendince evrenin ve onu dizayn edenin mükemmelliğini anımsar ve anımsatırdı. Ben de ona, muhtemelen şu anda şu fırtınada evine gitmek üzere olan ya da evi olmadığı için dışarıda kalan yahut dere yatağına kurulduğu için evini sel basan ve belki de canından olmakta olan insanları anımsatırdım. Mükemmeliyet sizin nesneye ne amaçla baktığınıza bağlıdır.
SilEvrenin muhteşemliğini kabul etmek bardağın yarısının dolu olduğunu söylemek veya kabul etmeyerek yarısının boş olduğunu söylemekle aynı şeydir
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilHuş Yaprağı ve Kurt Ringa Balığı evrimi çürüttü. Alfa lütfen yardımcı ol. Beni aydınlat. yaratılışçı arkadaşlarım önüme sürekli bunu koyuyor. İnternettede baya bi meşhurmuş. Evrim teorisini çürütücek kadar açıklanamayacak bir bilgimi Huş Yaprağı ve Kurt Ringa Balığı ? Aydınlatırsan sevinirim :)
YanıtlaSilburada takılınan nokta şurasıdır ;''Eğer bir Tanrı varsa o, yarattığı her şeyden çok daha karmaşık olmalıdır.''
YanıtlaSiloysa bu önerme tamamen yanlış ve mantıksızdır..bu konuya yanlış yaklaşmaktan ve tanrıyı anlamamaktan ileri geliyor şöyle ki; karmaşık kavramı sınırlı akıl, zihin ve şuur gibi vasıflılar için söz konusu olan bir manadır..aklın tavırlarını aşan şeyler yani kavrayamadığı veya kavrayıp kendine zor gelen veya işleyişine her an vakıf olamadığı kontrol edemediği komplekslikte bir yapı için karmaşık der..insanlar basitten karmaşığa doğru yapılar oluştururken ilk önce yaptığı bir yapı önce ona karmaşık gelirken daha karmaşığını yapıp gördükçe önceki yapı basitlik kazanır..neticede bilgi ve donanım arttıkça en karmaşık yapı da basitlik kazanır.. bu insanlar için söz konusu olur..ve maddeye ait şeylerde geçerlidir..
oysa burada madde olmayan ve madde olmadığını evrenin gösterdiği tanrının sonsuz vasıfları mesela sonsuz bilmesi sonsuz iradesi sonsuz sınırsız görme duyma gibi özellikleri söz konusu olduğundan bu vasıflara sahip olan bir varlık için karmaşıklıktan bahsetmek söz konusu olmaz..sonsuz bilgi sahibi bir varlık için bilmesi yönünden karmaşıklıktan bahsedilemeyeceği gibi yani çok karmaşık şeyleri bilmek bilgiyi ve bileni karmaşık yapmaz..sonsuz iradesi söz konusu olduğunda da yine iradenin karmaşıklığından bahsedilmez çünkü her şeyi bir anda irade ediyor..evrenden görüldüğü gibi bu irade tek bir iradedir ve izni olmadan ikinci bir iradenin olmasına müsaade etmeyen bir iradedir.
işte karmaşıklık maddesel şeylerde olduğundan bu akıl şuur irade,bilgi görme,duyma,akıl,şuur gibi vasıflar maddeye ait özellikler olmadığından yine karmaşıklıktan bahsedilmez.
Ancak sonsuz vasıflara sahip olan bu varlık için yaratmada kolaylık ve basitlikten bahsedilir..
Sana Tanrı'nın varlığını ispat edemem sen de yokluğunu ispat edemezsin
YanıtlaSilVarliginin kaniti olmayan biseyin yokluguna dair kanit olmaz zaten
Silbir gün cine 5 te bir programa denk geldim felsefeci bilmem kim prof. konuşuyo adama şöyle bir soru geldi. Allah herşeye kadirse kendinden daha üstün bi varlık yaratabilir mi? Şimdi ben bu soruyu alim birine gittim sordum hocam dedim böyle böyle hoca da değil bizim buralarda esnaf bir adam. Şimdi ben bir insanım kendimden daha üstün bişey icat ettim telefon bilgisayar ışık hızında uay aracı gibi.. ulan bunlar benim eserim. ben olmasam onlar zaten olmazdı. Benim yaptıgım bişey nasıl olurda benden üstün olur. Gibi gibi.. şeyler söyledi ikna oldum adam haklı
YanıtlaSilçünkü yanlış düşünmüşsün kardeşim. Evet biz kendimizden üstün bir şeyi yaratamıyoruz/icat edemiyoruz diye kabul edelim. Ama Allah ''her şeyi yapabilen'' sıfatıyla 'kendinden daha üstün' bir varlık yaratabilir. Bizle ne alakası var?
SilBen inıyorum ve inancımın gereklerini olunceye kadar yerine getireceğim (ve gunde 5 defa elimi yuzumu kollarımı ve ayaklarımı yıkamaktan rahasız degilim aksine bi rahatlama geliyor vucuduma kendimi iyi hissediyorum sabah gun doğmadan uyanmam gerektiğinden rahatsız değilim ) diyelim ki siz haklı çıktınız benim kaybedeceğim hiç bir şeyim yok eğer oldukten sonra hayat yoksa. şimdi size soruyorum bu kadar uğraşıyorsunuz islamda çelişkiler arıyorsunuz allahın olmadığına kendinizi inandırmak için bin bir turlu bahane uyduruyorsunuz bu kadar emekten sonra olumden sonra bir hayat olduğu ortaya çıkarsa o zaman ne yapacaksınız orası bir imtihan yerii değil cezanızı çekecek misiniz bunun la kendinizi sorgulamaya cesaretiniz var mı bunları kendinize bir sorun bakalım. YA VARSA YA YANILIYORSANIZ O ZAMAN NE OLACAK ?
YanıtlaSilyani tanrı gibi karmaşık ve akıllı bir varlık yaratılmaksızın var olabiliyorsa o zaman bu evren neden yaratılmış olmak zorunda olsunki....
YanıtlaSilher yeri yağmur ıslattıysa yağmuru kim ıslattı? = Her şeyi Tanrı yarattıysa Tanrıyı kim yarattı? sorusu aynıdır.
YanıtlaSilSayın Muhammed, bir ara beş on dakikanı ayır da yazıyı bir oku olur mu? Bahsettiğin cevap yalnızca 'doğrudan argüman olarak tanrıyı kim yarattı sorusu' için geçerliyken diğer üç mesele için geçerli değil
YanıtlaSilsenle aynı fikirde değilim diye yine 'yazının hepsini oku' diye yorum bırakmışsın. merak etme hem burda hem tanrı yanlgısı kitabında okumuştum burda yazılanları. Karmaşıklık argümanı kelime oyununda n başka birşey değil, tıpkı teistlerin ontolojik argümanındaki gibi. Bağımsız, vicdanlı düşünüp sorgulayan herkes bunu anlar. -_-
YanıtlaSil"Asla Tanrı'nın varlığına dair kesin bir delil elde edemeyeceğiz, tıpkı mantıklı bir sistemdeki ispat edilemez ifadelerin doğru olduğunu ya da parçacıkların belirlenimci davrandıklarını ispat edemeyeceğimiz gibi. Bizden gizlenen şey bu şeylerin işleyiş şekilleri değil, kesin ispatlarıdır."
YanıtlaSil"Asla Tanrı'nın varlığına dair kesin bir delil elde edemeyeceğiz, tıpkı mantıklı bir sistemdeki ispat edilemez ifadelerin doğru olduğunu ya da parçacıkların belirlenimci davrandıklarını ispat edemeyeceğimiz gibi. Bizden gizlenen şey bu şeylerin işleyiş şekilleri değil, kesin ispatlarıdır."
YanıtlaSil"Asla Tanrı'nın varlığına dair kesin bir delil elde edemeyeceğiz, tıpkı mantıklı bir sistemdeki ispat edilemez ifadelerin doğru olduğunu ya da parçacıkların belirlenimci davrandıklarını ispat edemeyeceğimiz gibi. Bizden gizlenen şey bu şeylerin işleyiş şekilleri değil, kesin ispatlarıdır."
YanıtlaSilÖnceleri inanıyordum zaman içinde yaşadıklarımdan sonra inancım yok oldu mazoist ve sadist bir Tanrı olur mu? Cennet cehennem aslında yaşadığımız dünya ve yapılan iyilik ve kötülük yapanın yanına kar oluyor sadece...
YanıtlaSilMetin Kebabcı