25 Mayıs 2015 Pazartesi

Tasarım ve Tersine Mühendislik

Canlıların tasarlandığını iddia ediyorsak ve bu tasarımın ilahi bir güç olan Tanrı tarafından gerçekleştirildiğini düşünüyorsak ortaya atılan argüman, beraberinde saçma sonuçları doğuracaktır. Bu saçma ve anlamsız sonuçlardan biri Dawkins’in deyimi ile ‘Tanrının yararlılık işlevi’ ve bundan doğacak olan belirsiz yargılardır. Tam bu noktada “tersine mühendislik” dediğimiz akıl yürütme tekniği ile karşı karşıya kalırız.

Tersine mühendislik, akıllı bir varlığın planının ürünü olan ve bir amaç için tasarlanmış şeyler üzerine uslamlama yöntemidir. Herhangi bir tasarlanmış varlık ile karşılaşıldığı zaman bu varlığın sisteminin, çalışma yönteminin ve yapısının çıkarımsal akıl yürütme ile belirlenmesi tersine mühendislik ile gerçekleşecektir. Dawkins tersine mühendislik yöntemini şu şekilde açıklamaktadır:

Tersine mühendislik bir uslamlama tekniğidir ve şu şekilde çalışır: Bulduğunuz ve anlamadığınız bir insan ürünüyle karşı karşıya kalmış bir mühendis olduğunuzu düşünün. Bunun bir amaçla tasarlandığını varsayarsınız. Hangi sorunu çözmekte yararlı olduğunu anlamak için nesneyi parçalarına ayırıp incelersiniz: "Filanca işi yapmak için bir makine üretmek isteseydim, buna benzer bir şekilde mi yapardım? Yoksa bu nesnenin, falanca işi yapmak için tasarlanmış olduğu kabul edilirse, daha iyi mi açıklanmış olur?”

Herhangi bir insan tasarımı ürün gördüğünüzde bunun ne amaçla yapılmış olduğunu sormak doğal bir istek olacaktır. Örneğin tasarlanmış olduğu iddia edilen bir nesneyi önünüze getirdiklerinde bunu tasarlayanın bir amaç doğrultusunda eylemini gerçekleştirdiğini düşünmek için yeterince sebebiniz olur. Kendinizi tasarlayıcı yerine koyup “Nasıl bir amacım olsaydı böyle bir tasarımı meydana getirirdim?” diye sorduğunuzda tasarımın üzerine kurulu olduğu düşünceyi kavrayabilirsiniz. Bir saat gördüğünüzde tersine mühendislik yöntemini kullanarak bu aletin zamanı ölçtüğünü ve doğal olarak zamanı ölçmek için tasarlandığını iddia edebilirdiniz. “Elimde tuttuğum nesnenin işleyişi ve çalışma şekli zamanın ölçümü ile birebir uyum gösteriyor. Eğer bir mühendis olsaydım ve bu aleti yapmış olsaydım amacım büyük ihtimalle zamanı ölçmek olurdu. O halde bu aletin amacı zamanı ölçmektir.” ifadesini akıldan geçirmek rasyoneldir.  Bir saatin yararlılık işlevi zamanı ölçmektir. Pratikte de bu yöntem sıklıkla kullanılır. Hatta tersine mühendislik yönteminin, mühendisliğin temeli olduğunu söyleyenler bile bulunur. Elbette tasarım argümanı üzerine yazdığım bu yazıda tersine mühendisliğin ekonomide, yazılımda ve mühendislikte ne işe yaradığı üzerinde durmayacağım. Bunun yerine tersine mühendislik yöntemin “Tanrı tarafından tasarlanmış olduğu iddia edilen tasarım ürünü canlılar” üzerinde ne gibi sonuçlar doğuracağını inceleyeceğim.

Canlıların, muazzam karmaşıklığıyla beraber; plan yapan, düşünen, aklından geçiren ve amaçlayan bir güç tarafından yaratıldığını iddia eden benzetmeye dayalı tasarım kanıtı, tersine mühendisliği kendi üzerine çekecektir. Tanrının yararlılık işlevi nedir? Örneğin gözlerin bir amaç için tasarlanmış olduğunu iddia eden inançlılar bununla beraber “Gözler Tanrı tarafından tasarlanmıştır” diyecektir. Gözler için tersine mühendislik uygulandığında doğal olarak “Eğer tasarımcı olsaydım ve gözleri tasarlasaydım, bundaki amacım ne olurdu?” sorusu doğacaktır. Elbette kendinizi tasarımcı yerine koyduğunuzda gözlerin, canlıların görmesi için tasarlandığı sonucuna ulaşırsınız. Bununla birlikte tıpkı gözler gibi aslanlar da bir amaç için tasarlanmış olmanın belirtilerini gösterirler. Aslanları inceleyerek tersine mühendislik yaptığımız zaman şunu görürüz: aslanlar, bir ceylanı parçalayabilmek için pençelere; onları sindirebilecek mideye; onları kavrayabilecek ağza ve benzeri yapılara sahiptir. O halde tersine mühendislik aslana uygulandığında, aslanların, ceylanları öldürebilmek amacıyla tasarlandığı sonucunu çıkarırız. Fakat bizzat ceylanlar da inançlıların gözünden tasarlanmış olma özelliklerini barındırır. O halde bu yöntemi ceylana da uygulamakta bir sorun bulunmaz. Ceylanlar hızlı manevra yapabilen, tehlikelere karşı duyarlı sezgileri olan canlılardır. Adeta vahşi hayvanlar tarafından öldürülmemek amacıyla tasarlanmıştır. Yani tersine mühendislik yöntemini ceylana uyguladığımızda, bu yöntemi aslana uyguladığımız zaman çıkan sonucun tamamen karşıtı olan bir sonuca ulaşırız: Ceylanlar aslandan kaçmak için mükemmel olarak tasarlanmıştır. Bir tasarımcı varsa nereye varmaya çalıştığı müphemdir. Aslanlar ceylanları yakalayıp öldürmek için, ceylanlar aslanlardan kaçabilmek için özel olarak tasarlanmıştır. Tek bir tasarımcının olduğu iddiasına karşın bu sonuç oldukça gülünçtür. Akıllı bir tasarımcının canlıları yarattığı düşüncesi bu tür komik sonuçları doğuracaktır.  

Tersine mühendisliğin doğurduğu bu saçma sonuçlar canlıların doğal yollarla evrim geçirmesini kabul ettiğimiz zaman anlamsızlığını yitirecektir. Zira iki tür arasında sürekli olarak bir silahlanma yarışı olduğunu söyleyen evrim kabul edildiğinde “Aslanların evrimi ceylanları daha iyi yakalama yönünde baskın çıktığından dolayı aslanlar ceylanları “yakalayabilmek için tasarlanmış” gibi görünür. Aslanların bu seçilimsel yönü söz konusu olduğunda en iyi manevra yapabilen ceylanlar hayatta kalacağından dolayı ceylanların evrimi iyi manevra yapma yönünde baskın çıkmıştır. Doğal olarak ceylanlar aslanlardan “kaçabilmek için tasarlanmış” gibi görünür. ” Bu ise plan yapan bir tasarımcıdan daha mantıklı bir açıklama sunar. Paley’in saat analojisinin tersine doğadaki saatçi evrimdir. Doğal seçilim plan yapmaz, geleceği hayal etmez, aklından ne yapacağını geçirmez, hayatta kalan ve üreme kabiliyeti olan türlerin yaşaması dışında özel bir amaca sahip olmaz. Bu durumda tersine mühendisliğin ulaştığı sonuçlar abes değildir. Canlıların özel bir amaçla, yüce bir güç tarafından tasarlanmış olduğu fikri sorgulamayı görev edinmiş hiçbir insan tarafından kabul edilmemelidir.

15 yorum:

  1. zorlamışsın ama bişey çıkmamış yine

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alfanin soylediklerini anlyamiyorsan sana baska perspektivden soyleyeyim: Her seyin tasarlayani tanriysa tanrinin tasarlayani kim?

      Sil
    2. ateistlerde tasarlanmayan bir şeye inanmak zorunda.mutlak yoktan bır sey olusamaz.maddesel bir doğaya inanmak zorundasın sende..ve o inandığın doğanın nedeni yada tasarımı olamaz anlayacagın yaratılmamış bir sey var, bu ya evren üstü maddesel bir doğa ya da tanrısal bir doğa...şimdi sordugun sorunun sacmalıgını anlayabildin mi?

      Sil
    3. Ateist olarak tanri benim icin zaten sacma, sorum argumana kendisiyle karsilik vermekdi. Virtual particles yoktan yaranip yok olabiliyor. Zaman Bing Bang'in baslamsiyla basladi. Nedensellik ilkesi zamana bagli bir kavram oldugu icin Bing Bang'den once evren ustu maddesel ve ya tanrisal bir doga sacmalik olurdu ve durumu daha karisik yapardi.

      Sil
  2. sana bir örnek,benim alanımdan olsun,,,,''su donarsa hacmi neden azalmıyor'' neden diğer sıvılardan farklı bunun felsefi açıklamasını tanrı olmadan yapabilirmisin? hani her şeyi ,doğadan tanrı olmadan yapmaya çalışıyorsun ya!!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. her şeyi tanrı yarattıysa ve bir tasarım amaç kullanıldıysa her şeyi açıklaması gerekir. açıklayamadığı bir şey olmaması gerekir. yukarıda da açıklayamadığı bir şey tespit edilmiş.

      siz yukarıdaki akıl yürütmesi ile ''su donarsa hacmi neden azalmıyor''u komik göstermeye çalışın demişsiniz. bunu bu akıl yürütme tekniği cevaplamak zorunda değil. çünkü her şeyi bu şekilde komik duruma düşürebileceğini iddia etmemiş.buna benzer iddia tanrı ve tasarım fikrine ait. tanrı iddiasına göre her şeyi cevaplamak zorunda. cevaplayamayıp komik duruma düştüğü yerler oluyor. o yüzden geçersiz kalıyor.

      bilim ise sizin sorunuza da yukarıdaki soruya da gerçeğe en yakın olacak şekilde cevap veriyor.

      Sil
    2. ben her seyın tasarımlı oldugunu dusunmuyorum tanrı tasarımlı degıldır mesela hatta dahada ileri gidiyorum tanrı bizim tasarımsız gibi görünen bir şeyi tasarlamıştır bu da mümkün.DOĞADA bize göre tasarımlı ve tasarımsız şeylerde görünebilir,bunların hepsi mümkün

      bilim in daha cevap veremediği bir çok şey var.ve bazı şeylerin neden öyle oldugu konusunda bir fikrimiz olmayacak çünkü onun doğası öyle diyeceğiz..su istisnai bir örnek doğada eğer su molekülü istisnai davranmasaydı ve kanunlara uysaydı bugun biz olmayacaktık,bu hayat oluşmayacaktı..bunun felsefi açıklamasını istiyorum..ne olduda su diğer sıvılardan ayrıldı

      Sil
    3. Suyun hacmi hidrojen bagi oldugu icin dondugunda hacmi azalir. Senin anlayacaigin tanriya gerek yok, bilimsel bir olgu.

      Sil
    4. dondugunda hacmi azalan bir sıvı sadece su..onun neden öyle oldugunu kımse bılemıyor

      Sil
    5. evrenin kuralları bunu gerektirir. buna sebep olan kuralları da biliyoruz. eğer evrenin kuralları farklı olsaydı yaşam farklı olabilirdi. olmasa bile kimin umurunda olacaktı? elektronlar kuarklar kimyasal bağlar böyle olmasını gerektiriyor. bir yere kadar cevap verebiliriz. sonrasında ''tanrı var'' demek yerine ''bilmiyorum'' diyerek dürüst olup cahilliğimizi kabul etmeliyiz.

      her şeyin sebebini bilsek bile farkında olabilir miyiz? yine bunun sebebi nedir diye sormaya devam etmez miydik? sebep sonuç anlayışlarımız sorunlu mu? cahiliz.

      Sil
    6. sebep ararken şuna dikkat etsek....yani biz hep bir şeylerden bahsettiğimizden.ezeli bir varlığın olacagına kanaat getiriyorum ve bu varlık kendınde olan bi varlık..onun sebebini aramamalıyız..bu konuda mantıksal bır yanlışlık yok..cunku sonsuz sayıda neden zıncırı olamaz...varlıgının baslangıcı olan varlıklar sınıfı düşün onlar hep zıncırleme dairesel sekılde bırbırıne varlık veremez.varlıgını ıcın baskasına muhtac olan varlıklar sınıfı da ,toplam olarak ıhtıyac halındedır o yuzden sadece bu mutlak varlıgın sebebı olamaz...o da ya evren ustu maddı doğa yada tanrı olmalı...
      o verdiğim örneğe gelirsek bu tanrının kanıtı olmalı demıyorum..doğaüstü mucizeleri hep hayal görürüz..yani mucizeler belkide doğaüstü değildir de kanunlara istisnai karsıt kanunlarla doğa içi bir mucizede tanrının işi olabılır..yani burada mucizelere bu şekiilde farklı bir bakış acısı olusabılır..yani ne olduda sadece su diğer sıvılardan farklı davranıyo neden?..eger böyle olmasaydı su da hayat olmayacaktı su donacaktı biz olmayacaktık...yanlız baska evrende yada baska kanunlarda evrılebılırdık baska bır hayat evrılebılırdı carbon temellı olmayan bır hayat olusabılırdı demek çok büyük bir esnekliktir..ve bu esnekliği siz çok iyi biliyorsunuz..tanrı her sekılde yaratabılır derken sızde kendı ınancınızda her turlu esneme yapıyorsunuz :)

      Sil
    7. Nedenini soyledim: Hidrojen bagi. Ve bu sadece suya ait degil(silicon, gallium, germanium, antimony, bismuth, plutonium). Ha bir de su dondugunda hacmi azalmaz artar, benim yanlsimi tekrarlamissin.

      Sil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. www.sancaktepecilingirim.net

    YanıtlaSil
  5. Tersine mühendislik kuramı yazarın sandığının aksine ateizmi değil yaratılmışlığı / tasarlanmışlığı destekleyen bir argümandır. Bu argümanı bu kadar saçma tevillerle saptırmaya çalışmak sanırım ancal ateist imanı ile olabiliyor. Aslan ve ceylan örneklemesinde bunlar arasındaki senkronizasyonu gözden kaçırmaya çalışan açıklamalar bayağı komik olmuş.....
    Tanrının ekolojik döngü sistemi oluşturması şeklinde basitçe açıklanabilecek bir durumu bu şekilde içinden çıkılamaz bir duruma sokup burdan ateizme pay çalışmak sanırım akıl tutulması...

    YanıtlaSil