Thomas Aquinas’ın “5 Yol”undan biri olan bu argüman aslında Ontolojik
Argüman’ın bir çeşit uzantısıdır. Yine onun gibi“ötesi düşünülemeyecek
mükemmellik” ve “gereklilik” kavramlarından yola çıkar.
Tanrı Yanılgısı’ndan aktarmam gerekirse:
“Dünyadaki konuların (şeylerin) farklı farklı olduklarını biliriz. Mesela, iyilik ve güzellik dereceleri vardır. Ancak bu dereceler yalnızca bir maksimuma göre kıyaslandıktan sonra açıklık kazanırlar. İnsanlar hem iyi hem kötü olabilirler, öyleyse maksimum iyilik insanda gömülü olamaz. O halde, kusursuzluk standardını belirlemek için de başka bir maksimum olmalıdır ve biz bu maksimuma Tanrı deriz.”
Pekala, kötülükle ilgili maksimum nerede gömülüdür? Madem
maksimuma bizler ulaşamayız, sonsuz kötülüğe sahip bir varlık olmalıdır. Çünkü
kötülük ancak bir maksimumla kıyaslarsak anlam kazanabilir. Buna da “kötü
tanrı” diyebilir miyiz? Şeytanı gözden kaçırdığım düşünülebilir ama bu doğru
değil. Bu kanıt tanrının varlığını zorunlu kılmayı amaçlamaktadır. Şeytan ise
tanrı tarafından yaratılmış olduğu için “zorunlu” bir varlık değildir. Onun olmadığı
bir evreni düşünmek bir teistin gözünde mantıksal çelişki doğurmaz. Oysa tanrı
bütün “mümkün dünyalar”da bulunmak zorundadır.
Mademki vasıflar, ancak maksimumlarla kıyaslandığında anlam
kazanır, bunun kötü vasıflarda da böyle olması gerekir. Bu vasıfların maksimumu
da tanrıda gömülü olamaz. Aksi takdirde tanrı “en iyi” varlık olamazdı.
Dolayısıyla “kötülükte maksimum” ikinci bir tanrının var olması gerekir!
Bunu kabul edebilecek bir teist tanımıyorum. İyi – Kötü tanrılar
ikiliğini kabul eden az sayıda dinin haricinde hiçbir dinin takipçisi bu
argümanı tutarlı bir şekilde kullanamayacaktır.
İkincil olarak “mükemmel bir standart olsa bile bu, var
olmayabilir” denebilir. Sözüm ona matematiksel olarak “mükemmel bir çember”i
tanımlayabiliriz. Ama bu çemberi asla çizemeyiz. Mükemmel çember imgesi bizde
bulunmasına rağmen dış dünyada bir gerçekliği yoktur.
Ayrıca bu “mükemmellik sınırı” dediğimiz şeyi neden teistik
tanrının vasıflarıyla tanımlamamız gerekiyor? “Maksimuma Tanrı deriz” yerine
bizi “Maksimuma Bob” deriz demekten alıkoyan şey nedir? (Kaynak: Iron Chariots)
Bu argümanla uğraşmak açıkçası benim için bir çeşit “beyin
jimnastiği” idi. Herhangi bir kanıt niteliği taşıyabileceğini hiçbir zaman
düşünmedim.
Daha ciddi argümanları irdeleyeceğim sonraki yazılarımda
görüşmek üzere!
-Alıntıdır-
-Alıntıdır-

Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilabi öyle bir derine girmişsin ki 3 kere okudum yinede tam anlamıyla kavrayamadım.''Bunu kabul edebilecek bir teist tanımıyorum....'' diye başlayan cümleden sonrası çok karmaşık.Açıklık getirebilir misin ?
SilYazıyı aynı kelimeleri sık sık kullanarak bozmuşsunuz anlamsız bir kompizisyon ortaya çıkarmışsınız.sade ve yalın bir dil ile ilkokul mezunu bir ateistinde anlayabilecegi bir sekilde yazarsanız iyi olur
YanıtlaSilAltta alıntıdır yazıyo zaten, alfa yazmamış galiba..
Silçok boş bir yazı olmuş hiçbir şey anlamadım
YanıtlaSilBana ying yang gibi geldi.Dünyada ki her şeyin kıyaslamalardan ibaret olduğu fikrini almış ve tanrı ve mükemmellik ile bağdaştırmış. Ve konuyu ucu çok açık anlatmış. Yani insan hem iyi hem kötü olabiliyorsa max. iyi veya max. kötü neden olamasın .Tartışmaya çok açık ancak sonuçsuz bir yazı olmuş.Bilgilendirme için teşekkürler.
YanıtlaSilHerşeyin yaratıcısı Tanrı olduğuna göre en mükemmel kötü de en mükemmel iyi de odur. Yani kısaca insanlar herhangi bir şeyin ne kadar iyi olduğunu kıyaslamak için mükemmelini bilmek zorundadır. İyilik ve kötülük kavramlarının da mükemmelinin ne olduğunu bilmedikleri için mükemmellik sınırını tanrı ile çizmiş bulunuyor. Anladığım bu sanırım doğru anlamışımdır.
YanıtlaSil''Onun (Tanrının) olmadığı bir evreni düşünmek bir teistin gözünde mantıksal çelişki doğurmaz. Oysa tanrı bütün “mümkün dünyalar”da bulunmak zorundadır.''> Alfa burada çok haklısın; çünkü benim hesaplarıma göre,bilinen (300 Milyar galaksili) evrenimizde en fazla 15 katrilyar tane içinde akıllı yaşam bulundurma ihtimali olan gezegen var.dolayısı ile bu durumda tanrıyım diyenin mutlak surette her yerde olması ve her şeye gücü yetmesi gerekir.Fakat 6 yıldır gerek güzel sözlerle gerekse meydan okuyup '' Varsan İşte Meydan '' demiş olmama rağmen, bu meydana ne gelen oldu ne de giden.Bu yüzden tanrı manrı yok. Meydanı görmek isteyenler linke tıklasınlar. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1444498715832925&set=p.1444498715832925&type=1&theater
YanıtlaSil