Eğer
tabuları yıkma yolunda ilerliyorsak, eğer amacımız gerçekten
buysa; öncelikle bireylerin kafasında kurduğu ve inatla
savundukları hatalarla dolu bir tabu olan "saygı tabusu"nu
yıkmamız gerekir. Dini her konudan eleştirebilmeyi araç olarak
belirlediğimize göre öncelikle "Dine/İnanca saygı duyman
gerekir!" önyargısını kırmalıyız. Aksi takdirde ne kadar
anlatırsak anlatalım bir adım yol gidemeyiz.
Bir
çok kişinin bana karşı çıkacak olmasını göz önüne alıp
yazıya kendi görüşlerimi aktararak başlayayım; inanca saygı
duymak zorunluluk değildir, inanca saygı duymak hatta bu saygı ve
hürmeti zorunlu kılmak bile bireye yapılan saygısızca
hareketlerdendir. Ben bu görüşe sahibim. Hem inanca saygı duymak
gerekmez hem de inanca saygı duymamak suç sayılmamalıdır.
Yazının geneline yayılmış olan bu görüş sadece dine mensup
insanlar tarafından değil, neredeyse herkes tarafından yanlış
anlaşılagelmiştir. Yanlış anlama şudur ki; inanca saygı duymak
ile inanca sahip olma hakkına saygı duymak aynı şeyler değildir.
Bir
kişi çıkıp süperman olduğunu iddia ederek bu görüşüne
inanabilir, bunu körü körüne bir bağlılıkla savunabilir. Onun
bu görüşe sahip olup buna inanması sizin bu inanca saygı
duymanızı gerektiren bir olay değildir. Ama şunu gözden
kaçırmamak gerekiyor: bu inanışa sahip olan kişinin "inanca
sahip olma hakkına" saygı duymalısınız, hiç değilse bu
inanış başkasına zarar vermiyorsa. Eğer süperman olduğunu
iddia eden bu birey kendi halinde yaşayıp gidiyorsa, kimseye bir
zararı dokunmuyorsa, o kişinin inanma hakkına saygı duyulmalıdır.
Fakat bu kişi "Süperman olma inancı" yüzünden
kişilerin özel hayatlarına karışıyor ve insanların özgürlüğünü
kısıtlıyorsa o zaman inanca sahip olma hakkına da saygı
duyulmamalıdır.
İşte
genel yanılgı yukarda bahsettiğim noktada oluşuyor. İnanca saygı
duymakla inanca sahip olma hakkına saygı duymak birbirinden farklı
iki kavram olmakla beraber, benim gibi "İnanca saygı
duymuyorum" diyen kişiler, yanlış anlaşılıp "İnanca
sahip olma hakkına saygı duymuyorum" demekle suçlanıyor.
Yazının başında da uyarmama rağmen tekrar uyarayım; lütfen
bizleri yanlış anlamayın. Isterseniz krem peynire taparsınız,
fakat insanların krem peynire saygı göstermesini beklemeniz yanlış
olur, sadece sizin bu inanışa sahip olmanıza saygı duymalıdırlar.
Siz de bununla yetinmelisinizdir. Ricky Gervais'in sözleri ne kadar
da anlam kazanıyor şimdi: "Aptalca inançlara saygı
duymam. Ancak bir insanın aptalca inançlara sahip olma hakkına
saygı duyarım. Bunları aptalca bulma hakkımı da sonuna kadar
savunurum"
Geçtiğimiz
aylarda Fazıl Say'ın başına gelen talihsiz olayları az çok
biliyorsunuzdur. Twetter'dan yazdığı Ömer Hayyam'ın rubaisi
yüzünden 10 ay hapse mahkum edilen besteciden söz ediyorum(1).
Fazıl Say'ın düşüncesi diğer insanların inanışlarıyla
çelişiyorsa bu onu neden saygısız yapıyor? Neden bir müslüman
"Allah'ın olduğuna inanmıyorum" diyen bir ateisti
saygısız olarak nitelendiriyor? İki düşüncenin birbiriyle
çelişmesi neden bir diğerini "saygısız" yapıyor?
Birinin
çıkıp "Camide votka içmenin kutsal olduğuna inanıyorum"
diyip camide içki içmeye çalışması sonucunda gelecek tepkileri
düşünün. Ya da bunu hayata geçirmesi sonucunda dövüleceği,
işkence edileceği, öldürüleceği gerçeğini... Sonuç olarak
kimse müslüman kimselerin "Camide votka içmenin kutsal
olduğuna inanmak" adlı inanışa saygısızlık ettiğini
düşünmeyecektir. Peki ya neden? Bu insanların neden saygı
hakkındaki görüşleri sadece kendi inanışları eleştirildiği
zaman ortaya çıkıyor diye bir düşünün. Bir kişinin çıkıp
da "Tanrı benimle konuştu ve müslümanları öldürmemi
istiyor." demesi durumunda kaç kişi bu inanışa saygı duyar
tahmin edin. Herkesin "Kafası kaçık, şizofren bir
islamafobik" olduğ görüşünde birlik olacağına garanti
verebilirim.Şimdiye kadar anlatmak istediğim ana fikri üç maddede
toplamam gerekirse:
1-
İnanca ve fikirlere saygı duymak zorunda değiliz. Her türlü
fikir/düşünce/inanç eleştirilebilir. Bu savunduğum görüşü
bile insanlar, benim özgürlüğümü kısıtlamadan
eleştirebilirler. Bir görüşe koyu bir şekilde bağlanan
insanların sayısının çoğunlukta olması, o görüşü
dokunulmaz yapmaz, o görüş eleştirilebilir.
2-Bir
görüşe saygı duymak zorunda olmamamız durumunda her şey bitmiş
değildir. Ortaya yeni bir soru çıkar "İnsanların bu görüşe
sahip olma hakkına saygı duymalı mıyız?" İnsanların o
görüşe sahip olmasına saygı duymamız bir zorunluluk olmasa
bile, "yaparsanız iyi olur" denilebilecek bir harekettir.
Eğer sahip olunan inanç insanların özgürlüğünü
kısıtlamıyorsa, etik bir inanç ise bu görüşe sahip olma
hakkına saygı duyulmalıdır.
3-
Eğer bu görüş insanların özgürlüğünü kısıtlıyorsa,
başkalarına zarar veriyorsa, insanlığı geriye götürmekte
kullanılan en büyük araçlardan biri ise, insanların o görüşe
sahip olma hakkına saygı duymak zorunda değilsinizdir. Şiddeti
öngören bir görüş, sahip olunmaya dahi saygıyı haketmez
Peki
bir düşünelim. Saygı duyulması istenilen dinlerin özellikleri
neler? Bu dinlerin her öğretisine saygı duyulmalı mıdır?
Yukarıdaki ikinci madde ile bir uyuşma söz konusu ise insanların
inanma hakkına ve inancına saygı duymanızda problem yok demektir.
Bu ve benzer soruların cevapları irdelendikten sonra saygı
duyulup duyulmaması kişiye bırakılması gereken bir meseledir.
*Bir
kadının miras hakkının erkeğin yarısı kadar olduğu
görüşüne(2)
*Hırsızların
çaprazlama ellerinin kesileceği görüşüne(3)
*Zina
yapanlara 80 sopa vurma görüşüne(4)
*Namaz
kılmayı bırakanın öldürülmesi görüşüne(5)
*Dinden
çıkan kişinin öldürülmesi görüşüne(6)
*Kadına
değer vermeyen bir görüşe
*İnsanlara
hakaret edebilen bir kitabı kutsal sayan görüşe(7)
*Kadınlara
"Uğursuz bir mal" gözüyle bakan görüşe(8)
*Din
Allahın olana kadar insanlarla savaşma görüşüne(9)
ve
çok daha fazla madde ile uzatılabilecek bu görüşler bütününe
saygı beklenmesi ne kadar doğaldır? İnsana saygısı olmayan bir
görüşe nasıl saygı duyabiliriz ki? Bir de bunu eleştiren Fazıl
Say'ı düşünün. Yaptığı sadece birkaç satır yazmaktı.
Üstelik yazdığı satırlar yukardaki görüşlere yönelik de
denebilirdi. Fakat suçlu kim oldu: Fazıl Say.
Sık
sık katıldığım tartışmalar içind İslamın Peygamberine
sürekli "Muhammed" olarak hitap etmekteyim. Karşı taraf
ise çoğu zaman bu hitabımın yanlış olduğunu düşünerek
bağırmaya sinirlenmeye başlıyor. Sözde saygısızlık
ediyormuşum. Eğer Muhammedden bahsedeceksem önüne "Hazreti"
sıfatını getirmem gerekiyormuş, yoksa karşıdaki kişinin
inancına saygısızlık edermişim. İyi de benim için değerli
olmayan birine neden bu sıfatla hitap edeyim ki? Siyaset
tartışmalarında bir nazistin çıkıp "Hey, hey, hey! Sen
Saygıdeğer Hitler hakkında konuşuyorsun. Ağzını topla bakalım.
Ona Saygıdeğer Hitler olarak hitap etmelisin. Hitler'in görüşlerini
kabul etmiyor olabilirsin ama saygı duymak zorundasın"
dediğini hayal etsenize...
O
halde her şeyi bir kenara bırakıp sizden yeni bir beyin fırtınası
yapmanızı rica edeyim. Şimdi bahsedeceğim olayların, günümüzdeki
tartışmalarda oldukça yaşanan bu olayların, sebebini düşünmenizi
istiyorum: Eğer bir non-teist islamın peygamberinden bahsediyorsa
ve "Muhammed" olarak hitap ediyorsa bu müslüman için
saygısızlık olarak sayılacaktır. Ama müslüman "Hazreti
Muhammed" derse bu ateistin görüşüne saygısızlık
değildir. Eğer ateist "Evreni Allah/Tanrı/İsa/Yehova
yaratmadı" derse müslüman yada inançlı başka biri bunu
saygısızlık olarak algılayacaktır ama tersi söz konusu
olduğunda ateist için saygısızlık olmamalıdır. O halde
buradaki tezatlığı farkettiniz mi ? Bir insan, kendi inancının
herkes tarafından, düşünceleriyle çelişse bile, saygı
duyulmasını istemesi sadece inancını dayatmaya girer. Bu da bir
hak değildir, suçtur.
Bir
inanca sahip birinin görüşleri ve kutsalları sadece o inanca
sahip kişilere ve o inanca göre kutsaldır, geçerlidir. Bundan
dolayı kutsal değerleri eleştirmek ne suç sayılmalıdır, ne
bunu yapan kişiye 10 ay hapis verilmelidir, ne bu kutsallar
başkalarına dayatılmalıdır, ne de bu inanç başkalarına
dayatılmalıdır.
Şu
ana kadar anlattığımız her şeyi göz önüne alırsak bunu
farkedeceksinizdir. Bir inançlının gözünde "İnanç ve
Saygı" söz konusu olduğunda aşağıdaki maddeler söz
konusudur.
-Eğer
bilim ve inanç çelişiyorsa bilim haksızdır, saygısızdır.
-Eğer
dinsel görüşler insancıl görüşlerle çelişiyorsa, insancıl
görüşlere sahip kişiler saygısızdır.
-Eğer
kutsallar eleştiriliyorsa bu eleştiriyi yapanlar saygısızdır.
Yukardaki
üç madde de hatalı bir tabunun sahip olunması ile ortaya çıkmış
önyargılardan ibaret. Üçü de saygısızlık olarak
nitelendirilmemeli ve inanca sahip bireyler bu eleştirilere açık
olmalıdır. Fakat öyle görülüyor ki eleştirenler, sorgulayanlar
sürekli olarak saygısızdır ve cezalandırılmaya mahkumdur.
-Her
ne kadar Sivas Katliamı gibi katliamlar tarih boyunca
gerçekleştirilmişse de,
-Turan
Dursun, Bahriye Üçok gibi aydınlarımız öldürülmüşse de,
-Fazıl
Say bir kaç dize yüzünden 10 ay hapse mahkum edilmiş olsa da,
-Danimarkalı
karikatürist için idam fetvaları çıkarılsa da
-İntihar
bombacıları masumların canlarını alsa da
saygı
duymalısınız. Tabi bunlarla birlikte: siyahilere terör estiren Ku
Klux Klan'a da Nazizime de Haçlı Seferlerine de saygı
duymalısınız. Çünkü halkın bir kesimini incitmemeniz
gerekiyor.
Benim
insancıl olan her inanca saygım olacaktır. Eğer bir inanç ya da
düşünce biçimi insancıl değilse ama bunu benimseyen kişi
çevresine ve kendisine bir zarar getirmiyorsa bu inanca sahip olma
hakkına saygı duyarım inanca değil. Eğer ki bir inanç ve ya
düşünce biçimi hem insancıl değilse hem de inancı benimseyen
kişi tarafından çevreye zarar getiriyorsa kesin olarak saygım
olmayacaktır: hem inanca hem inanca sahip olma hakkına.
Yazıma
Lewis Wolpert'tan yapacağım kısa bir alıntıyla son vermek
isiyorum:
"Bilime
ve dünyayı anlamak için en iyi yöntemin bilim olduğuna
inanıyorum. Din olgusuna bir bilim adamı olarak yaklaşıyorum ve
Tanrı'nın varlığını kanıtlayan sağlam bir kanıt görmüyorum.
Dini inançlara, başkalarının hayatına müdahale etmediği ya da
bilimle çelişmediği sürece de karşı değilim"
Notlar:
1-
Bahsi geçen dizeler:
Irmaklarından
şaraplar akacak“ diyorsun,
Cennet-i ala meyhane midir?
'her mümin'e iki huri' diyorsun
Cennet-i ala kerhane midir?
Bu dizelerin Ömer Hayyam'a ait olmadığı iddia edilse bile, bu iddia konumuz için önemli olmadığından irdelenmemiştir.
Cennet-i ala meyhane midir?
'her mümin'e iki huri' diyorsun
Cennet-i ala kerhane midir?
Bu dizelerin Ömer Hayyam'a ait olmadığı iddia edilse bile, bu iddia konumuz için önemli olmadığından irdelenmemiştir.
2-
Bkz. Nisa Suresi 11. Ayet
3-
Bkz. Maide Suresi 38. Ayet
4-
Bkz. Nur Suresi 4. Ayet
5-
Namaz kılmamanın cezası üzerinde durulması gereken uzun bir
konudur. Fakat buradaki köşemiz kısıtlı olduğundan sadece namaz
kılmanın öldürülmesi ile ilgili çeşitli kaynakları yazmakla
yetiniyoruz:
ed-Durru'l-Muhtâr,
I, 326, Merakil-Felah, 60; el-Kavânînu'l-Fıkkıyye,
42; Bidâyetu'l-Muctehid, I, 87; eş-Şerhu's-Sağîr, I, 238;
Muğni'l-Muhtâc I, 327 vd.; el-Muhezzeb, I, 51; Keşşâful-Kınâ',
I, 263; el-Muğni, II, 442
6-
"Kafirle öldüreni, Cehennemde birlikte bulunamaz."
hadisinin kaynakları:
Müslim: İmaret 130-131, hadis no: 1891; Ebu Davud: Cihad11, hadis no: 2495; Nesei: Cihad 9 ; Ahmed İbn Hanbel, 2: 263, 340, 342
Müslim: İmaret 130-131, hadis no: 1891; Ebu Davud: Cihad11, hadis no: 2495; Nesei: Cihad 9 ; Ahmed İbn Hanbel, 2: 263, 340, 342
"Dinini
değiştiren
kimseyi öldürünüz" hadisinin kaynakları:
Buhârî,
Cihâd 149, İtisâm, 28, İstitâbe, 2; Ebû Dâvud, Hudûd 1;
Tirmizî, Hudûd, 25; Nesaî, Tahrîm,14
7-
Bkz.
Turan
Dursun, Din Bu 1, Sayfa 162-164
8-
"Uğursuzluk
üç şeyde vardır: Kadında, evde ve atta." hadisinin
kaynakları:
Ebu
Davud, Tıb 24/3922; Müslim, Selam 34/115; Buhari, Nikah, 17/48059- Bkz. Tevbe Suresi 29. Ayet

fazla abartılı
YanıtlaSilsen de ilk önce Türkçeyi öğren sonra yorum yaz.
Silgüzel yazmışsın, klavye'ne sağlık.
YanıtlaSilsadece klavye mı? hatunun nöron yolakları tokyo metrosundan daha dallı budaklı ve iddia ediyorum beynine petscan yapılsa kesinlikle NYC den daha ışıl ışıl bir görüntü çıkar . ne yapalım tanışamıyoruz bari yazdıklarını takip edelim bizde .....
YanıtlaSilAK Parti Genel Başkanı ve Başbakan
YanıtlaSilRecep Tayyip Erdoğan, piyanist ve
besteci Fazıl Say'ın, 10 ay hapis cezasına
çarptırılmasıyla ilgili soruya, "Onlarla bizi
meşgul etmeyin" yanıtını verdi.
YOU SAID IT FROM THE GET GO, THAT WE DO NOT HAVE TO ACCEPT ANY OF THE RELIGIOUS OR OTHERWISE IDEAS OF OTHER PEOPLE. TRYING TO JUSTIFY WHICH RELIGIOUS DOCTRINES WE SHOULD RESPECT IS DOUBLE STANDARD. THE REST OF THE BLOG DOES NOT FIT TO INITIAL IDEA.
YanıtlaSilHindulara saygı duyuyoruz ama ineklere değil :D
YanıtlaSilEy insalar lutfen bir seyi elestirmeden once bir iyice ogrenin ondan sonra ne soyleyecekse soyleyin
YanıtlaSililk cümleni okuduğumda inanamıyorum bunlar benim düşüncelerim dedim ve yazıya devam ettim.tam olarak düşüncelerimi yansıtmışsın teşekkürler eline sağlık.)
YanıtlaSilPeki herhangi bir inanca saygı duymazsanız o inanca karşı tavrınız ne olur, saygı duyarsanız tavrınız ne olur? Herhangi bir inancı eleştirmek saygısızlık değildir. Sizin saygısızlık anlayışınızın ne olduğunu merak ediyorum. Ayrıca hiç bir müslüman "Allah'ın olduğuna inanmıyorum" diyen bir ateisti saygısız olarak nitelendirmez. Bunu dahi bilmemeniz ya da bilip çarpıtmanız hayret edilecek bir durum. Yazıda katıldığım yönler olmasına rağmen anafikre katılmıyorum. İlk cümledeki soruma verilecek cevap yazıda anlatılmak istenen düşünceyi daha net ortaya koyacaktır.
YanıtlaSilDostum birazcık ateist paylaşımlar yapan sayfalarda dolaşırsan ya da youtube'ta ki ateist videoların altındaki yorumlara bakarsan ateistlerin analarının ve bacılarının, gelmiş ve geçmişlerinin, çoluk çombalağının üst üste koyulup müslümanlar tarafından grup dalındığını göreceksin :D
Silcok guzel bir tespit, keyifle okudum
YanıtlaSilBütün yazılarınız gibi bu yazınızı da keyifli okudum. Hepsine de katılıyorum, çoğuda ayını düşüncedeyim sadece şu inanca sahip olma hakkına bile saygı duymuyorum çünkü yukar da ki saydığınız dinlerin saygı anlayışından dolayı ve şu anlattığınız hazreti çelişki örneğinden dolayı. Benim saygı duymam için o dinin insanlığa saygı duyması lazım ve inanların da inanmayanları hiç bir şekilde etkilememesi zan altında bırakmaması lazım.
YanıtlaSilhiç kimse benden yalanlara saygı duymamı beklemesin.
YanıtlaSilGüzel bir yazı olmuş
YanıtlaSilinanca saygı diye bir şey yoktur. Canlıya saygı vardır. Anladın dimi bak zeki oldugunu düşünerekten kısaca yazdım.
YanıtlaSilİnanca saygı diye bişey vardır. Anayasal haktır. Bu ülkenin kanunlarında da mevcuttur. Ve bu sayfada bu kanunlara tabidir arkadaşım. Düşünceleri yüzünden farklılaştırılan "düşünce suçlusu" kişileri zindanlara atan zihniyetten hiçbir farkınız yok. İsteyen armuda bile tapar. Neden bu ülkenin saygın evlatlarına ve inanaçlarına bu şekilde hakaret ediyorsunuz?
YanıtlaSilGÜZEL SAÇMALIYOSUNUZ DEVAM EDİN,OKUMAK İNSANI MUTLU EDİYO,AMA ŞUNU İNANMAYIN TESADÜFEN BİR MATEMATİK DERSİNİ BİLE SINAVLARDA VEREMEDİĞİNİZ DÜNYADA KİMSE VE HİÇBİR ZERRE TESADÜF DEĞİLDİR,ama keşke siz tesadüf olsaydınız,analdığım kadarıyla döl israfı olmuş çok insan var :d döl israfı derken küfür hakaret etiiğimi düşünmüyorum,yani boş bir insan olduğunuzdan ailelerinizin boşa giden bir cinsel birleşmesin den bahsettim :d siizn hazreti muhammeti ve yüce yaradanı basitleştirmek için attığınız iftiraların ve hakaretlerin tabiki bedeli olsun isterim,ama bu dünyada düşünce özgürlüğünüze herkezin saygılı olmasından yanayım,benim hesabım öbür dünyada olucak,AMA PARDON SİZ ÖBÜR DÜNYAYA İNANMIYODUNUZKİ ozaman bu sözümün bir dayanağıda olmuyo dimi :D kendinizi TEOLOJİYE verdiğinizi sanıyosun ama inan bunu bile sizi yaradan rabbinizin nimetleriyle yapmaya çalışıyosunuz,hayatta en güzel şey sorumluluk almaktır,siz beyninizden dünya hayatının 50-60 yıl gibi olduğunu amannnn ne gerek var kasamaya neye inanıcam diye şartlandırıp sorumluluktan kaçıyosunuz ama unutmayın ki yemek bile verdiğiniz bir hayvandan sızı ısırmasını beklemeyen nankörlük yapmamasını istiyen acizler olarak sizi yaratan rabbinize yaptığınız nankörlüğün bedeli çokkkkk ağır olacaktır :D aaaaa pardon sizin allahınız yok dimi,ozaman neden bedel ödeyesinizki :d siz yemek verdiğiniz köpekten nankörlük beklemeyin çünkü onu gözünüzle görüyosunuz ama ALLAH C.C göremiyosunuz ozaman KÜFREDİN GİTSİN,umarım espirili yaklaşımım sizi üzmemiştir,saygılarla kalın,HA BUARADA BİR ARKADAŞ inançlara saygı olmaz CANLIYA saygı olur demiş,o arkadaş ailesiyle dışarda yemek yemenin kendisini çok rahatlattığına inanıyosa BİRİSİ ÇIKIPTA ben inançların büyüğünede küçüğünede saygı duymuyorum diye AİLESİNE VE ONA SALDIRIP BURDA YEMEK YEMENİZ beni rahatsız ediyo derse OZAMAN GÖRÜRÜM ATEİSTLİĞİN FELSEFESİNİ ;) BYYYYY
YanıtlaSil